♥ Sayang Kat Korang Tau! ♥

LIKE JIKA SUDI,,& PADA YANG DAH LIKE TQ SO MUCH YA! :)

Tuesday, March 13, 2012

Laksa Saya

Semenjak dua menjak ni malas jer nk masak,,tapi kali ni rasa nk cube buat laksa,,lame sangat dah x buat,,:),,ni resepi saya sendiri,,nak try untuk en suami rase alhamdullilah,,die kte sedap,,n ape pun mak die tetap tangga yg ke atas,,saya bwah ibu mertua saya,,hehehe,,

BAHAN-BAHAN YANG WAJIP ADA,,(SARDIN TIN MESTI ADE DALAM INI RESEPI HEHE)


IKAN SELAYANG ATAU SARDIN MENTAH YANG DAH SIAP DI REBUS


BAHAN-BAHAN 

tomato
ikan sardin mentah (rebus)
1 tin sardin tin
cili besar
bawang merah
bawang putih
cili padi
daun kesum
bunga kantan
asam keping
serbuk perasa
garam
gula
timun (untuk rencah)
limau (untuk rencah)

CARA-CARA
1. ikan yg dah direbus tadi tos,,dan air rebusan letak tepi,,(dlam periuk),,asingkan isi dan tulang,kisar isi ikan dan sardin dalam tin tadi setengah hancur.masukkan kedalam air rebusan ikan tadi.
2.kisar tulang2 ikan tdi,,tapis,,di dalam air rebusan ikan tdi juga,,kacau hingga sebati di dgan api sederhana
3.kisar tomato,cili besar,cili padi,bawang merah dan putih,,kmudian masuk kan dalam periuk yang sama juga,,kacau
4.masukkan asam keping,,bunga kantan dan daun kesum dan perasakan dgan gula,garam,dan serbuk perasa,,masak dalm setengah jam,,tambah air jika kuah agak pekat  (tapi saya suke pekat)




ni hak nak sental sendiri,,hehe,,tak suka timun n lain2,,

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum,,korang di alu-alukan untuk coment kat blog ni,n jgn lupe tekan like ok,,/;)