♥ Sayang Kat Korang Tau! ♥

LIKE JIKA SUDI,,& PADA YANG DAH LIKE TQ SO MUCH YA! :)

Wednesday, March 7, 2012

Tom yam ayam

Tetibe rasa nak masak tomyam,,tapi semua saya rebus,,en suami kate byak minyak ni tak elok,,sikit2 mula belajar,,n pedas pun saya tak makn byak dah,,meh layan tom yam saya ni,,emm lagi 1 ayam biase ni rupa nya nak bg die rase lembut kenyal2..kne lah masak dalam api yg sederhana jer,,rasa ayam pun sedap,,ni my bff sepupu saya yg bagi tau,,sebb sup ayam die ayam x hancur,n dap2


BAHAN2

Ayam ( potong kcik,,atau ikut suka)
serai (diketuk)
cili padi (diketuk)
pes tomyam
kiub tomyam (saya gune 2_2 sekali ;P)
jus limau
daun limau purut ( dicarik)
bawang merah (dihiris)
bawang putih (dihiris)
bendi (dipotong 2)
cendawan (dikoyak 2)
1 sudu makan sos tiram (x pernah letak,,tp ade dlam 1 blog ni,,kate 2 la rahsia tomyam kat kdai sedap)
garam

Cara2

Rebus air sampai didih,,bila dah didih masukkn pes n kiub tomyam,bawang,serai,jus limau,daun limau purut,,sos tiram.dan gula,,kacau rata,,kcilkan api sedikit masukkn ayam,,rebus hinngga masak
kemudian,,bila ayam dah masak bru masukkn bendi,cili,n cendawan,,perasakan dgan garam agak2 ok siap,,



No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum,,korang di alu-alukan untuk coment kat blog ni,n jgn lupe tekan like ok,,/;)